Catalunya projecta al món la seva identitat a través de la força de la cuina

El president de la Generalitat, Salvador Illa, ha presentat avui al Palau de la Música la nova campanya institucional “Catalunya, la millor cuina del món”, impulsada per l’Agència Catalana de Turisme com a part de la iniciativa Catalunya, Regió Mundial de la Gastronomia 2025.

Davant un auditori ple de representants del sector, Salvador Illa ha subratllat que “a través de la cuina podem mostrar al món que Catalunya és un país de col·laboració, raó i esperança”. En un context global d’incertesa, el president ha reivindicat el potencial transformador de la gastronomia com a símbol d’unitat, identitat i projecció internacional. “El món necessita referents d’esperança, i Catalunya té el deure moral de projectar-los”, ha remarcat.

La campanya, que compta amb una inversió de 1,7 milions d’euros, se centra en la difusió local, estatal i internacional, especialment a França, Alemanya, el Regne Unit i els Estats Units, amb l’objectiu d’assolir 250 milions d’impactes. Es tracta d’una aposta per reforçar un model de turisme sostenible, descentralitzat i de qualitat, amb capacitat de generar riquesa arreu del territori.

Un dels trets més distintius de la iniciativa és la participació de 140 protagonistes reals vinculats al món de la gastronomia catalana: xefs amb estrelles Michelin, restauradors, pagesos, pescadors, viticultors, sommeliers i caps de sala, tots ells reunits simbòlicament en una gran taula compartida que expressa el caràcter col·lectiu i arrelat del projecte.

La campanya s’ha rodat en set indrets emblemàtics del país —Barcelona, Costa Brava, Costa Daurada, Terres de l’Ebre, Lleida, els Pirineus i el Penedès—, mostrant des del paisatge fins al plat, i acompanyada per una banda sonora festiva que recupera el tradicional “nyam nyam, bon profit”.

Amb 62 restaurants que acumulen 77 estrelles Michelin, reconeixements internacionals com The World’s 50 Best Restaurants i una àmplia riquesa agroalimentària —12 DOPs, 13 IGPs i 12 DOs de vi—, Catalunya es consolida com una potència gastronòmica de primer ordre. A tot plegat, s’hi suma un ecosistema econòmic sòlid: el sector representa el 20 % del PIB, dona feina a 573.500 persones i genera una inversió en R+D de més de 85 milions d’euros anuals.

El president Illa ha reafirmat el compromís del Govern amb el teixit empresarial del sector gastronòmic i agroalimentari: “Hi serem per facilitar la modernització, la sostenibilitat i l’obertura a nous mercats”. Aquesta aposta s’emmarca dins una estratègia global per consolidar Catalunya com a referent internacional en gastronomia i turisme responsable, amb més de 500 experiències enogastronòmiques actives durant tot l’any.

Amb aquesta campanya, Catalunya no només es promociona com a destinació gastronòmica de primer nivell, sinó que també reivindica el seu model de país: obert, col·laboratiu i esperançador. Una cuina que parla de la terra, de les persones i d’un futur compartit.